Thursday, January 29, 2009

Mencandat sotong


Laut Terengganu, sekitar Pulau Kapas dan perairan Marang adalah tempat pesta pada bulan April hingga ke September setiap tahun. Pada malam hari jika anda melalui persisiran tersebut anda boleh saksikan puluhan bot bersenjatakan lampu spotlight untuk menarik si lembut ini.

Sekarang Pesta mencandat sotong memang menajdi aktiviti tahunan kerajaan Negeri Terengganu untuk menarik pelancong dalaman mahupun asing.

Dalam masa yang singkat (maghrib hingga tengah malam) puluhan malah ratusan ekor sotong boleh dinaikkan desebabkan di tipu oleh candat yang dipanggil 'mayat' oleah orang sebelah sana.

Dari spesis sotong Jarum, torak, cumit, katak dan mengabang dapat dicandat dengan candat seperti contoh di bawah.


L-R : Candat casting Yamashita Weight 3.5g. Orang ganu panggil ni candat memain sebab hasilnya kurang productive dari yang lain; candat branch Yamashita no weight attached. sayapnya dikatakan berbisa untuk memukau sotong dan juga kilauan di badannya; Candat mayat branch warna kepala jer berbeza tapi yang merah pekat menjadi tarikan sotong Kaler ultraman.

atas: Ladung khas untuk mencandat. Kalau takde boleh pakai ladung biasa. Consnya adalah kurang ler satu mata candat. Therefore sotong yang duduk kat bottom tu tak dapat di pikat.

Cara meyediakan candat sama macam cara menyediakan dan persembahan Apollo. Branches dinasihatkan antara 1 hingga 3 .. tapi kalau nak buat lebih sukahati korang ler korang yang tarik...

Pada pendapat kami, yang menentukan hasil adalah alun dan cuaca. Kalau alun kuat dan alun Pantai Timur memang berbeza dari alun Pantai Barat maka anda mungkin menjadi korban seperti tercandatnya seekor dugong dibawah ni.

Jika anda ingin pergi mencandat focus jer pada mencandat. Jangan jadi macam team ni cuba memancing ikan dan mencandat menyebabkan aktiviti dan kehidupan menjadi tak keruan hingga ada yang terkorban menjadi mangsa ALUN..

Somak .. Cuba lagi di tahun hadapan bawak ubat satu papan...

Anyway, mencandat adalah aktiviti memancing yang santai di mana ia boleh dijadikan aktiviti kekeluargaan dan its good for rookie yang baru nak belajar turun ke laut merasa alun. So for the activities picture, please go to this link for more picture that tells thousand words for the events

http://s609.photobucket.com/albums/tt178/aceanglers/mencandat%20sotong%202008/

No comments:

Post a Comment