Friday, January 30, 2009

Memancing Udang Galah

Satu lagi Aktiviti kos rendah yang boleh dilakukan dan menarik adalah mancing udang galah. Untuk aku Teluk Penyamun Kampung Kuantan menjadi tempat utama. Memancing udang galah ni perlukan disiplin masa yang kuat.

Untuk orang bekerja macam aku ni nak megharung MRR2 dari Ampang nak ke Kuala Selangor untuk Appointment dgn tekong bot pukul 7 pagi. Huih.. memang cabaran nak meninggalkan tilam dan bantal.

Dengan kos bot RM 50 dan bawak sendiri, korang dah boleh menikmati pagutan udang dari pagi sampai ke petang nak senja. Gunalah kelas rod khas untuk udang baru stimm layan... lepastu boleh jadi KIASU.. letak rod banyak banyak.. dah memang caranya macam tu.. ikutjerlah resam tu ... dari melawan resam menjadi semak.. ikut dulu...
Kekadang ko boleh rasa penangan Baung kuning menarik rod udang tu... memang best layan bak mayong menyambar rod kat laut.. headbaging beb rod tu... tapi itu sesekali jer berlaku...

Umpan untuk pancingan ni adalah perumpun. Sesetengah orang guna ikan longkang (guppy murah) sebagai umpan tetapi umpun paling praktikal kat Kuala Selangor ni dan juga senang di dapati.
Saiz udang bergamtung kepada hari, port dan arus sungai ketika korang turun tu .. aku tak ingat sangat haribulan Hijrah tentang pengaruh air ni.. ko kena tanya mamat baju coklat tu dia lebih arif tang air ni ... dia memang suka main air .... HAHAHAHAA..

2 comments:

  1. Salam Bro ade coordinate sewa bot...ngan no conteck..:D
    ingat nak try lerr.

    ReplyDelete
  2. salam sahabat...
    mohon berikan no telefon pengusaha sampan tersebut...ingat nak turun la....

    email saya...

    dma_salbiah@yahoo.com

    ReplyDelete